دوشنبه 10 شهريور 1404 - 08 ربيع الأول 1447
جستجو :
اوقات شرعی 
 
نقشه سایت
  • منوی بالای سایت
    • صفحه اصلی
    • صفحه دانشگاه
    • معرفی مرکز
      • حوزه ریاست
        • رییس مرکز
        • مدیر مرکز
        • حراست مرکز
      • رسالت و اهداف مرکز
      • تاریخچه
      • چارت سازمانی
      • واحدهای بالینی
        • بستری
          • بخش اورژانس
          • بخش جنرال
          • بخش اطفال
          • بخش ICU
          • بخش CCU
          • بلوک زایمانی
          • اتاق عمل
          • همودیالیز
        • سرپایی
          • درمانگاه تخصصی
          • رادیولوژی
          • آزمایشگاه
    • پیوندها
      • وزارت بهداشت
      • سازمان بهداشت جهانی
      • شبکه بهداشت
    • تعرفه 1404
    • مدیریت خدمات پرستاری
    • بهبود کیفیت
    • ایمنی بیمار
  • جدید
    • نظرسنجی
 
  واحد بهبود کیفیت

معرفی واحد بهبود کیفیت

نام و نام خانوادگی مدیر واحد بهبود کیفیت: زهرا محمودی(کارشناس پرستاری) 
 فاطمه زارعی ملکی ( کارشناس پرستاری)

این واحد  در حال حاضر واقع در طبقه همکف   تحت نظارت مستقیم مدیرعامل بیمارستان است.

تمام تلاش بيمارستان فارابی ملکان دريافت درجه يک عالي اعتباربخشي ملي  بوده و محوريت تلاش‌هاي شبانه‌روزي مسئولان و کارکنان اين بيمارستان در رسيدن به اين هدف والا، ارتقاء سطح خدماتي است که به بيماران و مراجعان ارائه مي‌شود. طي اين برنامه‌ريزي، اقدامات اساسي در راستای چشم‌انداز، رسالت و اهداف کلان برنامه ریزی و اجرا شده است. هم‌چنين رويکرد و تمرکز بر روي ايمني بيمار، بهبود مستمر کیفیت و ارتقاء سلامت می باشد.

 در حال حاضر استانداردهای اعتبار بخشی ملی جهت ارتقای کیفیت ارائه خدمات و ایمنی بیمار در راستای اهداف وزارت بهداشت، در این واحد در حال اجرا می باشد. همچنین سایر استانداردهای حوزه کیفیت

  • استاندارد مدیریت یکپارچه- IMS(ISO9001, ISO18001, ISo14000
  • استاندارد آموزش ISO10015
  • استاندارد مدیریت انرژی ISO50001
  • استاندارد مدیریت امنیت اطلاعات ISO27000
  • استاندارد ایمنی و بهداشت تغذیه ISO22000 وHACCP
  • استانداردهای اعتباربخشی بین المللی

جهت ارتقاء کیفیت سازمان پیاده سازی شده است.

برنامه استراتژیک  

  • تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان با هدایت تیم مدیریت اجرایی
  • تدوین برنامه های عملیاتی بیمارستان در راستای برنامه استراتژیک و اهداف کلان سازمان با تاکید بر ارتقا مستمر کیفیت و افزایش ایمنی بیمار
  • تعیین و نشر بیانیه رسالت بیمارستان در سطح بیمارستان
  • تدوین برنامه های بهبود کیفیت با تاکید بر ارتقا مستمر کیفیت و افزایش ایمنی بیمار
  • پایش مستمر پیشرفت برنامه های عملیاتی و بهبود کیفیت
  • مشارکت در تهیه بودجه بیمارستان مطابق با برنامه های عملیاتی و بهبود کیفیت با همکاران واحد مالی

تحلیل شاخص ها

  • پایش داده ها، اقدامات و مداخلات مدیریتی از طریق تحلیل شاخص های کارت امتیازی متوازن و سایر شاخص های بیمارستان
  • تحلیل شاخص ها و برنامه های عملیاتی
  • تدوین شاخص های مهم عملکردی اختصاصی، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی و زمان دار جهت بهبود فرآیندهای مختلف بیمارستان
  • تحلیل رضایتمندي بیماران ، همراهان، کارکنان و ذینفعان
  • جمع آوری اطلاعات مربوط به نیازهای کلی سازمان و تهیه گزارشات مربوط جهت مسئولین و مدیران مربوطه
  • بررسی و تدوین راهکارهاي کاهش هزینه
  • در واقع در اين روند به منظور رفع کاستي ها و نارسايي هاي سيستم، عملکرد سازمان به صورت مدون بررسي و اطلاعات مربوط به نيازهاي کلي سازمان از جمله راهکارهاي کاهش هزينه‌ها جمع آوري و تحليل شده و راهکارهاي علمي و عملي در قالب گزارشات تکميلي به مسئولان و مديران ارشد پيشنهاد داده مي شود.

کنترل مستندات  و مدارک و اصلاح فرآیند

  • کد گذاری کلیه مستندات بیمارستان مطابق با دستورالعمل کدگذاری مدارک و نظارت بر بازنگري مستندات و توزیع آن و جمع آوري اسناد منسوخ و از رده خارج مطابق با روش اجرایی کنترل مدارك و مستندات
  • طراحی فرآیندهای بیمارستان منطبق بر اصول بهبود کیفیت، نظارت بر فرایندهای سازمانی و ارائه پیشنهاد جهت بهبود فعالیتهای سازمانی
  • تهیه خط مشی ها و روش های اجرایی و دستورالعمل های کاری بخش ها و واحد های بیمارستان با همکاری مسئولین و مدیران مربوطه
  • ایجاد نظام گزارش دهی خطاهای پزشکی و غیرپزشکی در بیمارستان با همکاری واحد ایمنی و بهداشت حرفه ای
  • همکاری با کارشناسان واحد اداری در زمینه ارزیابی عملکرد، تهیه شرح وظایف

ممیزی داخلی

  • در گامي ديگر، واحد بهبود کيفيت در مميزي داخلي بيمارستان فارابی ملکان بر صحت پياده سازي استانداردها نظارت مي‌کند و آنها را سامان مي بخشد. بازديدهاي مدون درون سازماني توسط اين واحد برنامه ريزي شده و گزارشات منظم از بازديدها و ارزيابي هاي داخلي به منظور ارتقاء نقاط قابل بهبود، تدوين و به مديران مربوطه منعکس مي شود که نظارت بر کليه امور اعتباربخشي بيمارستان از طريق HIS  و بازديدهاي کارشناسان بهبود کيفيت صورت مي گيرد. به عبارت دیگر جهت ممیزی داخلی فعالیت های ذیل انجام می شود؛
  • برنامه ریزی منظم جهت بازدید های درون سازمانی از بیمارستان
  • مشارکت در ممیزی داخلی بیمارستان در راستای استانداردهای پیاده سازی شده
  • تهیه گزارش ممیزی و پیگیری اقدامات اصلاحی
  • تدوین گزارش منظم از بازدید ها و ارزیابی داخلی
  • نظارت بر کلیه امور اعتباربخشی بیمارستان از طریق HIS و بازدیدهای کارشناسان بهبود کیفیت

 استفاده از خرد جمعي

لازمه اعمال مديريت صحيح، داشتن نگاهي جامع و علمي به موضوعات مختلف و لازمه موفقيت مدير آن است که به تنهايي تصميم نگيرد و تصميمات اتخاذ شده براساس خردجمعي باشد. تصميم بسيار عالي هم بر پايه خرد جمعي و مشورت اتخاذ مي شود.

جلسات مديريت و رهبري مجموعه  بيمارستان فارابی  با حضور تمامي مديران و مسئولان ارشد واحدهاي اجرايي بي وقفه حسب تقويم جلسات و بر اساس استاندارد هاي اعتباربخشي و شرح وظايف برگزار شده که طي آن پس از بحث و تبادل نظر بر روي موارد اجرايي، تصميم هاي جمعي اتخاذ مي گردد.

  • تشکیل جلسات مستمر ماهانه با رابطین بهبودکیفیت
  • نظارت مستمر بر تشکیل و اجرای مصوبات کمیته های بیمارستانی با همکاری واحد کمیته های بیمارستانی
  • هماهنگی و یکپارچه سازی فعالیت های بهبود کیفیت در بیمارستان
  • پیگیری و هماهنگی پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستان
  • برگزاری منظم کمیته پایش و سنجش کیفیت و تیم مدیریت و رهبری در راستای ارتقا کیفیت

پياده سازي سبک مديريت و رهبري متعالي در بيمارستان

يکي ديگر از اهداف راهبردي اين امر، پياده سازي سبک مديريت و رهبري متعالي از طريق تدوين، پايش و بازنگري برنامه‌هاي عملياتي و نيز ارائه گزارش‌هاي پيشرفت برنامه بود. هم‌چنين اصلاح فرايندهاي مديريتي، اصلي و پشتيباني و نيز به‌روزرساني خط مشي‌ها، روش‌هاي اجرايي و دستورالعمل‌ها از اقداماتي بود که در همين راستا به‌خوبي انجام شده و فرايند صحيحي در اين حوزه عملياتي شده است

  • پايش مداوم شاخص‌هاي کليدي و عملکردي
  • رسيدگي به شکايات و نظرات بيماران در واحد پيگيري امور بيماران
  • نظارت سازمان‌دهي شده بر پياده‌سازي استانداردهاي حقوق گيرنده خدمت در سازمان
  • بازديدهاي ميداني از بخش‌ها به منظور ارزيابي استانداردهاي اعتباربخشي
  • بازديدهاي شبانه مديران از بخش‌هاي گوناگون بيمارستان به منظور ارزيابي‌هاي دوره‌اي
  • بازديدهاي مديريتي تيم ايمني بيمار، کنترل عفونت و ارتقاء سلامت به صورت هفتگي
  • اجرا و پياده‌سازي استاندارد ايزو و کدگذاري تمامي مستندات بيمارستان مطابق دستورالعمل مذکور
  • الکترونيکي کردن سامانه اعتباربخشي در جهت حذف مستندات کاغذي
  • پايش کميته ها به صورت الکترونيک
  • تحليل بهينگي کلينيک و اتاق عمل بر اساس روشهاي علمي
  • تحليل بهينگي و کارايي بخشهاي بستري بر اساس روش پابن لاسو

پيگيري امور بيماران، رسيدگي به شکایات، انتقادات و پيشنهادات، سنجش رضايتمندي

يکي از رسالت هاي مهم بيمارستان صيانت و نظارت دقيق بر حفظ حقوق بيمار است. بر اين اساس استانداردهاي رعايت حقوق گيرندگان خدمت بر پايه اصول شرعي و حرفه اي و قانوني تبيين شده است و تحقق آنها مستلزم اهتمام ويژه در مديريت اجرايي و رعايت اصول اخلاق حرفه اي از سوي پزشکان، پرستاران و ساير کارکنان بيمارستان است.

شكايت، ابراز نارضايتي است كه نياز به پاسخگويي و رسيدگي دارد و امروزه رسيدگي به شكايات به عنوان جزئي ضروري از نظام مراقبت‌هاي سلامتي در جهت ارتقاي استانداردهاي سلامت شمرده شده و سازمان جهاني بهداشت همه کشورهاي عضو خود را به نظارت بر عملکرد سيستم سلامت خود تشويق نموده است.

در حوزه رسيدگي به شکايات مراجعان محترم بيمارستان رضوي که در راستاي تکريم آن‌ها و تحقق حقوق گيرندگان خدمت در جايگاه حائز اهميتي قرار دارد، تاکيد و جديت مديريت ارشد بيمارستان بر پيگيري سريعتر موارد انتقادي و شکايات سبب شد تا فرآيند رسيدگي به انتقادات و شکايات اصلاح شده و در نتيجه اين اصلاح، کوتاه شود تا مسائل و نارضايتي‌هاي به وجود آمده، سريعا پيگيري و رفع و رضايتمندي مراجعان ايجاد شود.
جهت مشاهده فرآیندهای اصلی بیمارسان فارابی ملکان روی متن زیر کلیک بفرمایید:

 فرایندهای اصلی بیمارستان فارابی ملکان 

 
 
کلمه کلیدی
:
از
calendar
تا
calendar
جستجو

افتتاح بخش پاتولوژی بیمارستان فارابی شهرستان ملکان

افتتاح بخش پاتولوژی بیمارستان فارابی شهرستان ملکان

افتتاح بخش پاتولوژی بیمارستان فارابی شهرستان ملکان هم زمان با هفته دولت با حضور سرکارخانم دکتر خدادادی نماینده محترم مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و مسئولین محترم اجرایی شهرستان، بخش پاتولوژی بیمارستان فارابی ملکان به طور رسمی افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
چهارشنبه 5 شهريور 1404

پیام تبریک رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملکان به مناسبت روز پزشک

یکم شهریورماه، سالروز بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا، دانشمند برجسته ایرانی و روز پزشک

یکم شهریورماه، سالروز بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا، دانشمند برجسته ایرانی و روز پزشک اینجانب ضمن عرض تبریک این روز ارزشمند خدمت تمامی پزشکان شریف، متعهد و گرانقدر شهرستان ملکان(اعم از بخش دولتی و خصوصی) ، از زحمات و خدمات بی‌دریغ همکاران عزیزم در مسیر ارتقاء سلامت مردم صمیمانه قدردانی نموده و توفیق روزافزون، سلامتی و سربلندی‌ تمامی این عزیزان را از درگاه ایزد منان خواستارم. با احترام مهندس علی اشتری رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملکان
شنبه 1 شهريور 1404

رئیس شبکه بهداشت ملکان خبر داد:

اختصاص یک دستگاه آمبولانس نسل جدید تویوتا هایس

اختصاص یک دستگاه آمبولانس نسل جدید تویوتا هایس رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملکان از اختصاص یک دستگاه آمبولانس نسل جدید تویوتا هایس به ارزش 80 میلیارد ریال با امکانات کامل و بروز به اورژانس 115 شهرستان ملکان با پیگیریهای نماینده مردم ملکان خانم خدادادی و حاج سلمان خدادادی و عنایت ویژه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد.
چهارشنبه 15 مرداد 1404

کارگاه آموزشی تغذیه سالم در روستای بایقوت برگزار شد.

کارگاه آموزشی تغذیه سالم

کارگاه آموزشی تغذیه سالم درمورخه ۶ مرداد ۱۴۰۴ به همت شبکه بهداشت ودرمان شهرستان (واحد تغذیه) و با همکاری اداره جهاد کشاورزی، کارگاه آموزشی ویژه‌ای با محوریت ترویج تولید محصولات گیاهی سالم و ارگانیک برای بانوان روستای بایقوت برگزار شد.
شنبه 11 مرداد 1404

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملکان خبر داد:

بیمارستان ملکان رتبه درجه یک اعتباربخشی وزارت بهداشت را کسب کرد

بیمارستان ملکان رتبه درجه یک اعتباربخشی وزارت بهداشت را کسب کرد رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ملکان گفت:بیمارستان فارابی شهرستان ملکان در ارزیابی بیمارستان های کشور در سال 1404 بر اساس استانداردهای نوین اعتباربخشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی رتبه درجه یک اعتباربخشی را کسب کرد.
پنجشنبه 26 تير 1404

اخبار دانشگاه

اخبار دانشگاه لینک اخبار مهم دانشگاه
سه شنبه 20 آذر 1403

احداث 2 هکتار باغ ایرانی در بیمارستان فارابی ملکان

احداث 2 هکتار باغ ایرانی در بیمارستان فارابی ملکان احداث 2 هکتار باغ در قسمت پشتی ساختمان که از اول احداث بیمارستان به خانه انواع حشرات و حیوانات تبدیل شده بود
پنجشنبه 26 فروردين 1400

راه انداری اکسیژن ساز در بیمارستان فارابی ملکان

راه انداری اکسیژن ساز در بیمارستان فارابی ملکان دستگاه اکسیژن سازی که آرزوی خیلی از بیمارستان ها می باشد با همت و پیگیری های مکرر ریاست بیمارستان خانم دکتر فرزین خریداری و نصب گردید.
پنجشنبه 26 فروردين 1400

خرید دستگاه دیالیز پرتابل RO

خرید دستگاه دیالیز پرتابل  RO در سال 1399 یک دستگاه دیالیز پرتابل RO برای استفاده بیماران دیالیزی در بیمارستان فارابی ملکان خریداری شد.
پنجشنبه 26 فروردين 1400

بازدید ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی تبریز از بیمارستان فارابی ملکان

بازدید ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی تبریز از بیمارستان فارابی ملکان جناب آقای دکتر صومی ریاست محترم انشگاه علوم پرشکی تبریز به همراه هیئاتی همراهی از دانشگاه در بیمارستان فارابی ملکان حضور یافتند.
دوشنبه 16 فروردين 1400